Millenialsi (zwani również Pokoleniem Y), osoby urodzone pomiędzy rokiem 1980 a początkiem XXI wieku, to ostatnie pokolenie, które było świadkiem globalnej transformacji z technologii analogowej na cyfrową. Ich młodzieńcze oczy widziały również wprowadzenie tzw. ekonomii dzielenia się. Czy oznacza to, że Millenialsi zachowują się inaczej niż inni pracownicy? Niedawne badania przeprowadzone przez Oxford Economics wskazują, że różnice są niewielkie.

Chociaż Millenialsi mogą nie różnić się tak bardzo od innych, istotne jest tempo zmian, które reprezentują. Wkrótce to oni będą najbardziej dominującym pokoleniem na rynku pracy. Oto osiem wskazówek, które pomogą sprostać temu wyzwaniu.

1. Skup się na fazach życia, nie na pokoleniach

Próba dotarcia do grupy tylko na podstawie wieku może być błędem. Ostatecznie, to sposób zachowania i myślenia określa do jakiego „pokolenia” należysz. Liczy się to, ile przeżyłeś, a nie Twój wiek! Jesteśmy coraz starsi, żyjemy dłużej, i dlatego też dłużej pracujemy. Badania Oxford Economics pokazują, że im starsi jesteśmy, tym bardziej cenimy sobie równowagę w życiu i pracy, która coraz częściej oznacza dokonanie wyborów odnośnie do sposobu w jaki żyjemy i pracujemy. Oferowanie pracownikom takiej elastyczności to ogromny wyróżnik, który przyciąga i utrzymuje osoby utalentowane.

CEB

2. Pracownicy powinni odzwierciedlać bazę klientów

Dziś pracownicy składają się z pięciu pokoleń. Szybsze innowacje oznaczają szybsze zmiany, dlatego w miejscu pracy napotkamy większą różnorodność (pod względem wieku). Wyzwaniem jest posiadanie własnej kompozycji pracowników, która odzwierciedli bazę klientów. W ten sposób lepiej zrozumiesz ich rzeczywiste potrzeby. Jeśli Twoi klienci to Millenialsi, którzy podróżują Uberem i śpią w miejscach wynajętych za pośrednictwem AirBnB, jaki sens leży w posiadaniu kierownika, który lubi kupować papierowe bilety?

W jaki sposób można to osiągnąć? Wykonując Strategiczne planowanie zatrudnienia: patrząc na obecną kompozycję pracowników dzisiaj i na tę w dalekiej przyszłości.

3. Grywalizacja

Millenialsi mieli Playstation 1, 2, 3, a teraz mają Playstation 4. Widzieli jak Pac-Man zmienia się w GTA 5 (Grand Theft Auto 5 to gra, która odniosła największy sukces, zarabiają ponad 1 mld USD w ciągu 3 dni). Zaufaj mi, grywalizacja działa! Członkowie tego pokolenia nie lubią porównywać się do rówieśników. W jaki sposób możesz zastosować to w praktyce?

  • Twórz wyzwania i nagrody. Zobacz, jak pracownicy oglądając filmiki rywalizują w „misjach” o odznaki i punkty, rozwiązują quizy lub przesyłają własne propozycje, by kwalifikować się do nagród lub zyskać czas do pracy nad innowacyjnymi pomysłami.
  • Spraw, by nagrody były publiczne (Millenialsi lubią widzieć jak ich wyniki wypadają na tle innych).
  • Natychmiast przekazuj feedback i dokonuj porównań (Millenialsi lubią natychmiastową informację zwrotną).

Grywalizacja nie jest związana wyłącznie z Millenialsami. Wierzę, że mechanika wyzwań i nagród odnosi się do każdego pokolenia. Millenialsi dorastali otoczeni grami, dlatego są bardziej związani z tymi mechanizmami. Wprowadzenie większej grywalizacji zwiększy wydajność.

4. Wykorzystuj najnowsze i najlepsze technologie

Millenialsi widzieli, jak świat przekształca się ze świata analogowego na cyfrowy. To pierwsze pokolenie osób, które od dziecka miały do czynienia z nowoczesnymi technologiami, a ich zrozumienie technologii pomaga kształtować sposób ich konsumpcji. Millenialsi są przyzwyczajeni do natychmiastowego dostępu do porównywania cen, informacji na temat produktów i opinii rówieśników. Natychmiastowy dostęp do informacji jest normą.

5. Oferuj więcej doświadczenia

Niektórzy twierdzą, że Millenialsi zajmują się wyłącznie częstym zmienianiem pracy. Przyjrzyj się bliżej: przeskakują od doświadczenia do doświadczenia (czytaj tutaj). To sprawia, iż niezwykle ważne jest spojrzenie na wewnętrzne mapy kariery. Jeśli Twoja firma jest duża, spraw, by jej rozmiar był zaletą, która pozwala na bogate możliwości karier wewnętrznych. Plany awansów powinny zawierać możliwości zarówno wertykalne, jak i horyzontalne. Kultura powinna przyjmować ruchy horyzontalne. Rozbij silos, który uniemożliwia ludziom dzielenie się talentem. Śledź poczynania najbardziej utalentowanego pracownika! Musisz zaoferować różnorodność doświadczeń. Jeśli nie, częste zmienianie pracy pozostaje wtedy jedyną opcją.

6. Dopasuj naukę i rozwój do różnych pokoleń

Każdy z nas, każde pokolenie doświadcza zmian. Nie tylko Millenialsi. Większa niż kiedykolwiek ilość zmian oznacza większe potrzeby rozwoju. Różne pokolenia wymagają różnego podejścia do nauki. Wielozadaniowi Millenialsi mają większe problemy ze skupieniem i oczekują nauki w pigułce, natomiast Baby-Boomers lubią czytać papierowe książki. Bądź co bądź, każde pokolenie musi nadążać za ostatnim, aby być na bieżąco w pracy. Tym samym firmy muszą ostrożnie myśleć o potrzebach nauki i rozwoju dla różnych pokoleń.

7. Płać za merytokrację

Płacenie za staż pracy to przestarzała idea, chyba że płacisz za niego, ponieważ pracownicy mają więcej doświadczenia i tym samym więcej wartości dodanej.

8. Patrz w przyszłość iPokolenia

Różnica pomiędzy iPokoleniem (Pokoleniem Z) a Millenialsami jest większa niż jakakolwiek różnica pomiędzy pokoleniami, jaką znamy. Chociaż Millenialsi znają różnicę pomiędzy światem analogowym i cyfrowym, a także doświadczyli przejścia z jednej technologii na drugą, dla iPokolenia będą to aspekty całkowicie nieznane. Dla nich oczywiste jest tylko to, co cyfrowe. Będą próbować przesunąć każdą grafikę, jaką zobaczą. Nie zapamiętają niczego, co można znaleźć za pomocą Google , a niektórzy z nich nie będą potrafili użyć ołówka!

Millenialsi żyją i oddychają zmianą w społeczeństwie. Zmianą technologii analogowej na cyfrową; tego, co lokalne na globalne; wprowadzeniem gospodarki dzielenia się, są oddani dobremu samopoczuciu i dłuższemu życiu. Millenialsi są ucieleśnieniem ludzkiej ewolucji i siłą napędową gospodarki. Po nich przyjdzie iPokolenie, które przejmie pałeczkę i – wraz z technologią – jeszcze drastyczniej zmieni sposób życia. Możemy tylko podziwiać piękno tej różnorodności, zaakceptować korzyści w naszym życiu i przygotować się jak najlepiej.

Przedstawiona historia pojawiła się również w SAP Business Trends.

Patrick Willer
Innowacyjność pracowników, SAP.