Mindfulness to coraz popularniejszy trend w biznesie. Nie oznacza to jednak, że każdy menedżer jest do niego przekonany. Największą przeszkodą stojącą na drodze do zmiany kultury organizacyjnej jest sprawienie, aby liderzy poznali wartość takich programów. Wiem o tym wyzwaniu z własnego doświadczenia, ponieważ niedawno wprowadziliśmy w SAP nowy globalny program mindfulness.

Co zrobiliśmy, by zadziałał? Najpierw przedstawiliśmy wszystkie fakty, a następnie wdrażaliśmy krok po kroku program zwracając uwagę, czy działania przynoszą efekty. Nawet jeśli Twoja firma jest podobna do mojej i kultura jest raczej konserwatywna, wykonując te czynności zorientujesz się, że program mindfulness jest osiągalny.

Krok nr 1: Wybierz lidera, który wierzy w program i może sprzedać go zespołowi oraz zaangażować pracowników.

W SAP jeden z moich współpracowników, Peter Bostelmann, wziął udział w programie Search Inside Yourself („Szukaj w głębi siebie”, z ang. SIY), oferowanym przez Google. To doświadczenie wywarło na Bostelmannie takie wrażenie, że ten postanowił wdrożyć program SIY w SAP. Przyznam, że wahałem się, kiedy pierwszy raz mi go przedstawił. Nie widziałem jego wpływu na biznes, którego wymagam dla każdego kursu w SAP, nie słyszałem również, aby inni członkowie kadry zarządzającej rozmawiali o programie.

Jednak mówili o nim nasi pracownicy – program był więc warty rozważenia. Nazywali go elementem zmieniającym życie, inspirującym ich do bycia szczęśliwszymi i wydajniejszymi. Bostelmann dał zielone światło do wdrożenia programu do naszych biur na świecie a my nadaliśmy mu nowy tytuł – Dyrektora Programów Mindfulness.

Krok nr 2: Edukuj przywódców w firmie w jaki sposób mindfulness może pomóc im w utrzymaniu najlepszych pracowników i zbudowaniu miejsca pracy, w którym mogliby się rozwijać.

Inteligentne przedsiębiorstwa nie będą inwestować w coś, co jest nieskuteczne, dlatego programy mindfulness muszą udowodnić swoją wartość. Ruch ten jest stosunkowo nowy, jednak ostatnie badania wygląda obiecująco.

Pewne badanie przeprowadzone na 102 kelnerach pracujących w restauracjach wykazało zwiększoną wydajność pracy oraz zaangażowanie po odbytym szkoleniu mindfulness. Inne badanie przeprowadzono na 89 pracownikach Dow w Midland w stanie Michigan po odbyciu siedmiotygodniowego programu mindfulness online. Ci, którzy wzięli udział w programie wykazali wszystkie elementy: od zdrowszych nawyków żywieniowych do mniejszego wypalenia zawodowego.

Oczywiście każdy program może się nie udać, jeśli jego wdrożenie nie będzie wystarczająco ostrożne. Samo dodanie słowa „mindfluness” przed szkoleniem nie sprawi, że przekonasz osoby o konserwatywnym podejściu. Nie wystarczy zachęcić tylko kierowników – programy nie przyczynią się do zmian, jeśli pracownicy nie będą zaangażowani.

Kierownicy nie mogą zmusić pracowników do mediacji, jak wskazuje jeden z coachów. Uzyskanie idealnego stanu zen, który sprawia, że przestajesz dowodzić, również nikomu nie służy.

Krok nr 3: Przetestuj i podziel się badaniem, które pokazuje w jaki sposób program może poprawić wydajność i zadowolenie pracowników w firmie.

Wiedzieliśmy, że najlepszym sposobem, aby przekonać zespół wykonawczy, że program będzie działał w całej firmie była demonstracja jego skuteczności na naszych własnych pracownikach. Wypróbowaliśmy go więc najpierw na małych grupach – wyniki były tak przytłaczające, że całkowicie nas przekonały.

180 osób w programie pilotażowym w Niemczech uzyskało wynik od 6,65 do 7 – to wielki sukces. Nawet lepiej dla SAP – poziom stresu pracowników, dobre samopoczucie oraz „elastyczność zmian” (tak ważna dla każdej firmy technologicznej, zwłaszcza lidera w zakresie rozwiązań w chmurze) zwiększyły się o 10% tylko w ciągu 4 tygodni po programie. Obecnie gotowa jest lista ponad 900 osób oczekujących, a Bostlemanna odesłaliśmy do niektórych z naszych klientów, w tym Daimler Chrysler. To duży sukces.

Krok nr 4: Stwórz przemyślany, w pełni sprawdzony program, który można dostosować do indywidualnych potrzeb Twojej firmy.

Istnieją sposoby, aby stworzyć program mindfulness, który odnosi się do pracowników w Twojej firmie i działa. Kierownicy w Google stworzyli program SIY, aby zaangażować pracowników i zachęcić ich do bardziej świadomej postawy. Obecnie jest to korporacyjna praktyka szkoleniowa, a także książka, którą twórcy wprowadzają w innych firmach.

Program SIY skupia się na:

  • samoświadomości: utrzymaniu równowagi wewnątrz siebie, skupieniu uwagi i nauce tworzenia wizji w celu lepszego dowództwa.
  • samodzielnym zarządzaniu: życiu chwilą, radzeniu sobie z negatywnymi wyzwaniami i stresującymi sytuacjami.
  • komunikacji: nauce empatii i pozytywnego podejścia w celu uniknięcia wypalenia w relacjach oraz dostrojenia się do rodzaju sygnałów przywódczych, które wysyłasz.

Ekspert w zakresie mindfulness, który przeprowadzał konsultacje w Google stwierdził, iż początkowo nikt nie zapisał się na program mindulfness, który miał na celu zmniejszenie stresu. Kiedy jednak ponownie rozpisali opis programu tak, by skupić się na interakcji i inteligencji emocjonalnej, szybko pojawiło się 140 chętnych. Wszystko zmieniło się dzięki stworzeniu elementu, który przekonał zainteresowanych.

W SAP midfulness nie istnieje w próżni – to część naszego większego zaangażowania w branie pod uwagę zarówno finansowych, jak i niezwiązanych z finansami składników zwrotu z inwestycji. Wygląda na to, że do tej pory znaleźliśmy metodę, która działa w naszym przypadku – i może również w przypadku Twojej firmy.

Stworzyłeś program mindfulness w swojej firmie? Zostaw komentarz i podziel się tym, co zadziałało i co inni powinni wziąć pod uwagę podczas wprowadzania mindfulness do swojej firmy.

Pratite Jenny Dearborn na Twitteru: www.twitter.com/DearbornJenny

Jenny Dearborn
Chief Learning Officer and Senior Vice President at SAP